Veelgestelde vragen

Direct naar vragen en antwoorden over:

Bezorgen & verzenden

We streven ernaar je pakketje zo snel en efficient mogelijk te bezorgen. Wat kan je van ons verwachten wanneer je een product bij ons koopt:

Wanneer word het pakket verzonden?
Zelfde dag verzonden. We kunnen je pakket nog dezelfde dag verzenden wanneer deze besteld en betaald is voor 20:00 ‘s avonds.

Wat gebeurt er wanneer een product niet voorradig is?
Product niet voorradig. Wanneer een product niet op voorraad is zal dat duidelijk vermeld worden op de productpagina. Alleen als we zeker weten wanneer we het product weer op voorraad hebben is het mogelijk het product na te bestellen. Dit zodat altijd duidelijk is wanneer wij je pakket zullen verzenden

Kan ik mijn bestelling volgen?
Nadat we je pakket aan onze vervoerder gegeven hebben zul je een track en trace code ontvangen. Op deze manier kan je je bestelling volgen en kan je wanneer nodig je bezorg datum en adres aanpassen.

Wie is de bezorger van het pakket?
Momenteel verzenden wij met PostNL en hun partners. We hebben een zeer goede relatie met PostNL en vertrouwen hen volledig met onze bezorging. Wanneer iets niet gaat zoals gepland laat het dan vooral weten zodat we dit zo spoedig mogelijk op kunnen lossen.

Krijg ik een waterfilter wanneer ik een waterkan koop?
Ja. Je krijgt een gratis ZeroWater filter wanneer je een waterkan koopt. We vinden het belangrijk dat je direct aan de slag kan met schoon en zuiver water.

Hoe krijg ik mijn gratis product of korting?

Wanneer je een gratis product kan kiezen is deze optie te zien in je winkelmand. Bij verrekening van korting of het toevoegen van een kortingsproduct is dit mogelijk op de betaalpagina van onze webshop. Hiervoor vink je voordat je doorgaat naar afrekenen de kortingsvoucher aan die je boven de betaalknop ziet staan.

ZeroWater producten

Is het ZeroWater® 5-traps filter gecertificeerd?
Ja, klik hier

Welk filter past in welke waterkan/watersysteem?
Het ZeroWater 5-traps vervangingsfilter past in elke ZeroWater waterkan / waterfilter systeem. Deze zijn per stuk of in grotere hoeveelheden verkrijgbaar.
Alleen de drinkbekers hebben een eigen kleiner filter. Drinkbekers zijn helaas niet meer verkrijgbaar, drinkbeker filters nog we

Van welke materialen zijn de ZeroWater producten gemaakt?
ZeroWater®-filters zijn gemaakt van BPA/BPS-vrij polypropyleen. ZeroWater®-waterkannen en waterfilter systemen zijn gemaakt van BPA/BPS-vrij polypropyleen en ABS.

Moet ik het filter doorspoelen na ontvangst?
Nee, dit is niet meestal niet nodig. Mocht er nog iets aan koolstof vrij komen, dan kun je deze even spoelen om dit te verwijderen. Bij ZeroWater spoelen we de filterlagen uit voordat we deze in het filter plaatsen. Dit is ook de reden waarom het filter na het openen soms een beetje vochtig aanvoelt.

Hoe maak ik mijn ZeroWater waterkan/waterfilter systeem schoon? LET OP!! Niet het filter
Reinig je apparaat in lauwwarm water met milde zeep, spoel het vervolgens af en droog het grondig af met een keukenrol. We hebben ontdekt dat het drogen met een stoffen theedoek zeepresten kan achterlaten, waardoor het moeilijk is om een 000-meting te krijgen.

Mijn filter was vochtig toen ik deze uit het zakje haalde. Wat nu?
Het is normaal dat het filter een beetje vochtig is bij het openen van de container en/of bij het losschroeven van de blauwe deksel. Bij ZeroWater wassen we de filterlagen uit voordat we deze in het filter plaatsen zodat je het filter na ontvangst niet door hoeft te spoelen.

Kan mijn ZeroWater waterkan/waterfilter systeem in de afwasmachine?
Nee, wij raden het af om de afwasmachine te gebruiken voor het reinigen van uw ZeroWater producten.

Filtert het ZeroWater filter ook mineralen uit het water?
Het klopt dat het ZeroWater filter alle mineralen uit het water filtert. Het filter kan geen onderscheid maken tussen de verschillende stoffen en zal alle opgeloste vaste stoffen uit het water filteren. De hoeveelheid mineralen die door drinkwater wordt geconsumeerd is slechts een klein deel van de totale dagelijkse mineralen consumptie. 
Een optie is om het water te remineraliseren door de gewenste mineralen opnieuw aan het gefilterde water toe te voegen. Dit kan eenvoudig worden gedaan door (een) druppel(s) zoutoplossing (sole) of een klein snufje mineraal zout aan het glas water toe te voegen. Je kunt eenvoudig zelf een zoutoplossing maken met een mineraalzout naar keuze. Je kunt ook kant-en-klare druppels kopen.

Kan ik ander water dan kraanwater zuiveren met ZeroWater?
Het ZeroWater filter kan technisch gezien de meeste vormen van water zuiveren. Omdat wij geen tests gedaan hebben op de het zuiveren van water, anders dan goedgekeurd drinkwater, geven wij geen garantie op de zuiverheid en kwaliteit van dit water. Zodoende raden wij aan het gefilterde water bij een lab te laten testen of deze daadwerkelijk te consumeren is. Het nuttigen van dit water is volledig voor eigen risico.

Hoe kan ik mijn geopende vervangingsfilter bewaren?
Het filter hoeft niet constant in water te staan. Als je het echter voor langere tijd niet gebruikt raden we je aan het filter in een luchtdichte zak of container te bewaren en in de koelkast om te zorgen dat het filter in goede staat blijft. Let wel, wij adviseren een filter nooit langer dan tot 3 maanden na openen van de verpakking te gebruiken en/of te bewaren.

Hoe kan ik mijn ongeopende vervangingsfilters bewaren?
De verpakte filters hebben geen houdbaarheidsdatum. We raden je echter aan ze niet langer dan 1 jaar te bewaren. Bewaar ze op een koele/droge/donkere plaats en zorg ervoor dat de filters met de juiste kant omhoog wijzen.

Mag ik warm/heet water filteren?
Nee, zodra je heet/gekookt water over het filter giet, gaat je waterfilter kapot en zal deze niet meer naar behoren functioneren.

Er zitten zwart/bruine spikkeltjes in mijn reservoir. Wat moet ik doen? 
Omdat de bovenkant van het filter gedeeltelijk open is, kunnen deeltjes uit de bovenste filterlaag het reservoir binnendringen. Dit is geen probleem. De zwart/bruine vlekjes die je ziet zijn deeltjes uit het koolstoffilter. Om te zorgen dat er min mogelijk deeltjes uit het filter komen, raadt ZeroWater aan bij het vullen van het reservoir het water niet direct op het filter te schenken maar ernaast.

Hoe lang gaat een filter mee?

Hoe lang een filter meegaat, is in te schatten op basis van de TDS waarde van uw kraanwater. De TDS-waarde geeft aan hoeveel organische opgeloste elementen er in uw kraanwater zitten. Dit meet u met een TDS-meter. Aan de hand van het tabel kunt u vervolgens zelf inschatten hoeveel water er per filter gefilterd kan worden. 
TDS 000-001 – schoon water
TDS 002-050 – lage vervuiling – 150+ liter per filter
TDS 051-200 – meest voorkomende vervuiling – 100-150 liter per filter
TDS 201-300 – hoge vervuiling – 50-100 liter per filter
TDS 301-400 – zeer hoge vervuiling – 30-50 liter per filter
TDS 401+ – extreem hoge vervuiling – minder dan 30 liter per filter

Wanneer vervang ik mijn filter?
Een filter dient vervangen te worden bij een TDS  waarde van 006 PPM of hoger. De andere indicatie van een verzadigd filter is verandering van de geur en / of smaak van het gefilterde water. Vele klanten omschrijven dit als zurig of citroenachtig. Dit is het sterkst waarneembaar na verhitting van het gefilterde water. 

Zodra je een van beide veranderingen waarneemt (meting van 006+ of verandering smaak/geur), is het tijd om je filter te vervangen.

Wanneer gebruik ik mijn TDS meter?
Bij dagelijks gebruik raden wij aan om de TDS waarde in de kan regelmatig meten. Naar gelang uw waterconsumptie kun je op gevoel variëren in frequentie. Zodra je 001+ PPM meet, raden wij aan om elke hervulling te meten.

Wat kan ik doen als het filter niet goed doorloopt?

Over het algemeen komt het langzaam doorlopen door een mogelijk vacuüm in de onderste bak of een luchtbel in het filter zelf. 

Aan te raden is om even het reservoir uit de onderste bak te liften zodat het vacuüm opgeheven kan worden. Haal eveneens het filter uit de waterbak, knijp hard in het midden van het filter (mag zo’n 2 tot 3 cm inknijpen) en tik dan een aantal keer hard met het filter tegen de rand van uw gootsteen en laat daarna 1 minuut lang water op het filter stromen zodat de luchtbellen die erin zitten naar boven komen.

Advies is om het kraanwater niet direct op het gaas van het filter te gieten, zo komen er sneller luchtbellen in.

Het gefilterde water smaakt/ruikt vreemd. Wat kan dit zijn?

Gefilterd water smaakt anders dan het kraanwater dat men gewend is. Het smaakt meestal veel zachter dan “gewoon” kraanwater. Maar ook kraanwater smaakt op elke plek in Nederland weer verschillend. Dit is met name afhankelijk van de bron die door het waterleidingbedrijf gebruikt wordt en hoeveel kalk er wordt toegevoegd. Soms moet iemand een paar dagen wennen aan de smaak maar daarna wil niemand meer terug! En bij thee komt ineens de echte smaak van thee naar boven en verdwijnt het bittere totaal bij gebruik van Zerowater.
Zodra het filter (nagenoeg) verzadigd is, kan de geur en / of smaak van het gefilterde water veranderen. Vele klanten omschrijven dit als zurig of zelfs citroenachtig. De scheikundige uitleg is dat alkalisch water na de-ionisatie in het zure bereik kan komen na het absorberen van CO2. Dit effect treedt ook op bij zuiver water, de pH kan van 7,5 naar 6,5 of iets lager gaan. 
Smaakverandering bij gebruik van het filter is meestal een teken van een (nagenoeg) verzadigd filter. Smaak betekent immers dat er elementen worden doorgelaten. Meet alstublieft de TDS waarde van het water in uw kan. Als deze hoger dan 006 is, dient u deze (zoals aangegeven in de handleiding) te vervangen. Het kan zelfs zijn dat de TDS 001 aangeeft het water al zurig smaakt. Omdat het filter al bijna verzadigd is, kun je overwegen om het filter eerder te vervangen. Wij adviseren in ieder geval bij 001+ TDS om elke hervulling even te meten, en het filter bij 006 te vervangen. 

Hoe lang duurt het voordat het water gefilterd is?
De filtratie zal langzamer zijn dan de conventionele 2-traps filters omdat de 5-traps filtratie veel harder werkt om meer verontreinigingen te verwijderen. In het volgende Youtube filmpje kunt u zien hoe lang het filteren duurt.

Wat meet de TDS meter?
De meegeleverde TDS-meter geeft het totaal aan opgeloste vaste stoffen in delen per miljoen, ppm aan.

Mag de TDS meter in de koelkast bewaard worden?
Nee, hierdoor komt er vocht in de TDS meter en zal deze niet meer functioneren.

Help, mijn TDS meter blijft op 000 staan. Wat te doen?
Hoogstwaarschijnlijk staat de HOLD functie aan. Deze functie is bedoeld om de meting op het scherm te laten staan, zodat je deze buiten de kan kan aflezen. Afhankelijk van het model meter, staat er HOLD in het scherm als deze functie geactiveerd is. Deze kun je deactiveren door nogmaals op de HOLD (houd ingedrukt knop) te drukken. Probeer het hierna opnieuw. Hiermee moet het opgelost zijn. 

Help, mijn TDS meter doet helemaal niets meer. Wat te doen?
Mogelijk zijn de batterijen op (2x LR44 – type afhankelijk). Deze dient u periodiek te vervangen. U treft het batterijen compartiment bovenaan achter het dopje (deze is te verwijderen met een mesje). Probeer het na het vervangen opnieuw. 

Wat zijn Total dissolved Solids?
Total Dissolved Solids (TDS) zijn opgeloste vaste stoffen in het water. Dit zijn zowel organische als niet-organische sedimenten die in water kunnen worden aangetroffen en die bijdragen aan een verschil in smaak en uiterlijk van water. Opgeloste vaste stoffen komen onze watervoorziening binnen via de bronnen (bijvoorbeeld pesticiden in oppervlaktewater, duinwater, putwater) maar ook vanuit de omhulsels van de gebruikte (oude) leidingen zowel buitenshuis als binnenshuis (lood, plastic).

Recycling programma?
Onlangs zijn wij gestart met ons recyclingprogramma. Via de shop kun je nu gratis onze recycle zak aan je winkelmand toevoegen bij iedere bestelling, deze vindt je onder het kopje accessoires . Wanneer je maximaal 12 filters hebt verzameld doe je deze in de recycle zak en stuur je deze aan ons retour. Let op: Vergeet niet om je laatste factuur waar je adres op staat erbij te doen anders weten wij niet wie de afzender is. Zodra we een en ander binnen hebben krijg je van ons een waardebon t.w.v. EUR 7,50 als bedankje voor je bijdrage aan een beter milieu, wij nemen de recycle kosten verder voor onze rekening.

Hoe kan ik verkoper worden?
Neem contact met ons op via de contactpagina om in contact met ons te komen.

Help, ik kom er niet uit?
Neem dan contact op met de klantenservice via service@zerowaterfilter.nl of via +31 (0)88 0034 140.

Retouren en ruilen

Hoe kan ik een product retourneren?
Wij doen er alles aan om je bestelling naar tevredenheid uit te voeren. Als je toch wilt afzien van jouw aankoop, dan kan dat binnen de wettelijk bepaalde periode van 14 dagen na ontvangst van de bestelling zonder opgave van redenen. Deze periode gaat in op de dag nadat het pakket door of namens jou in ontvangst genomen is. Wil je een product retourneren? Laat het ons dan weten via het contactformulier en stuur het product binnen 14 dagen na ontvangst naar:

Adressering

Retourneren is op eigen kosten. Stuur je retour naar het volgende adres:

ZeroWaterfilter NL – Retouren
Herenweg 15
3602 AM Maarssen
Nederland

Zorg ervoor dat je de originele pakbon of een brieftje met je contact gegevens bij het pakket doet, zodat wij weten naar wie wij de aankoopkosten kunnen terugstorten. Doe je dit niet, dan kunnen wij niks met de retourzending doen.

Wat stuur je terug?
Zorg er voor dat de door jou bestelde producten schoon en compleet in de originele verpakking zitten. Vergeet de TDS meter niet. Ongeopende filters in seal mogen ook retour. De originele pakbon of een briefje met hierop jouw bestelnummer kun je toevoegen zodat wij jouw bestelling kunnen vinden en jouw retour sneller kunnen verwerken.Wanneer het product tijdens het retourneren kapot gaat mogen wij hier extra kosten voor rekenen. Missende onderdelen brengen wij in mindering op je bestelbedrag.

Geopende filters:
Als je een filter al hebt geopend, hoeft deze niet teruggestuurd te worden. Vanwege hygiënische redenen mogen wij deze niet retour nemen en weder verkopen. Wij brengen voor elk geopend filter (ook als deze bij een kan zat) 10,- Euro in mindering op je bestelbedrag.

Terugstorting
Wanneer je een product retourneert betalen we het volledige aanschafbedrag terug. Dit is inclusief de kosten voor het verzenden van het product. Dit zal binnen 14 dagen na ontvangst van de retour gedaan worden. Let op de kosten voor het retourneren van het product zijn voor eigen rekening. 

Product ruilen
Natuurlijk is het mogelijk om een product te ruilen. Let op hierbij gelden bovenstaande retour condities ook. Wij zullen het artikel waarvoor je de retour wilt ruilen binnen 5 dagen na ontvangst van de retour versturen.